Skip to content

Topp 10 mat!

3. mai 2012

Det er ikke lett å rangere all den gode maten jeg har vært så heldig å få spise så langt, men jeg tenkte jeg skulle prøve likevel. Dette er min topp 10-liste fra det japanske kjøkken:

1. Uten tvil; Okonomiyaki 

2. Takoyaki; innbakt blekksprut

3. Yakisoba. Oversettes til friterte nudler i saus. Yakisobasausen er altså ganske viktig

4. Onigiri; risbolle med tang rundt, fylt med det du måtte ønske

Så enkelt, så godt!

5. Udon; tykke nudler. Kan lages på mange forskjellige måter ved å variere saus og tilbehør

6. Japansk curry. På bildet ser dere curryudon, men alt med curry er godt. Curryoden, curryrice, currybrød osv.

7. Sushi. Det var en kjempegod sushilunsj jeg spiste, men jeg synes suhisen smaker aller best på rullebåndsushi

8. Gyoza. En type dumpling som opprinnelig kommer fra Kina

9. Teppanyaki.  Innendørs grill hvor du kan steke det du liker! Mine favoritter er gresskar, søtpotet og tofu

10.  Tempura; fritert mat

Dette er bare en brøkdel av all den gode maten jeg har spist, og det er mange retter som ikke er med her, men som ligger rett under topp 1o!

Når det kommer til det desserter er det bare en ting som gjelder for meg, og det er tradisjonelle japanske søtsaker. Helt på toppen er sakuramochi; søt risbolle med et salt sakurablad rundt, fylt med anko. Nam!

Eller så er i grunn alt som er laget med anko (det søte bønnefyllet) populært hos meg ;)

Alt det beste fra japanske søtsaker i en bolle <3

Her spiste vi også mochi med kinako (den gule), ristet soyabønnepulver. Veldig godt det og!

Jeg kommer virkelig til å savne den japanske maten! Jeg har derfor allerede begynt å kjøpe inn noen ingredienser, slik at jeg kan forsøke å lage mye av denne maten hjemme. Gleder meg til å prøve det ut!

Ble du sulten nå? Det ble jeg!

8 kommentarer leave one →
  1. Heidi permalink
    3. mai 2012 4:51 pm

    Hei på deg Janne. :-D Jaa jeg ble skikkelig sulten, dette så spennende og smakfullt ut alt sammen. Tenker at du ikke angrer et sekund på at du valgte å reise til Japan. Det er ikke alle som får muligheten til å oppleve så mye som du har gjort på så kort tid. Masse gla i deg, kos deg videre. Blåser over noen klemmer.

    • 4. mai 2012 3:40 pm

      Ja, det er virkelig så godt alt sammen. Får nesten dårlig samvittighet for å poste så mye god mat i bloggen :P

      Jeg har aldri angret ett sekund på at jeg satte ut på denne reisen. Det er helt fantastisk, og jeg nyter hvert minutt her nede :)
      Når det er sagt, så gleder jeg meg til vi sees til sommeren!
      Ha en fin helg. Glad i deg også :)

  2. Astrid M Næss permalink
    3. mai 2012 5:00 pm

    Ja jeg er helt enig i topp 10 lista di,smakte jo på alt det gode der jeg også:)) Og jeg savner det veldig,så utrolig mye godt di lager:)) Savner deg også<3 Klem

    • 4. mai 2012 3:41 pm

      Godt å høre du er enig! :)) Namnam, sier jeg bare. Vi får lage noen av disse rettene sammen når jeg kommer hjem. Jeg skal iallefall forsøke å lage så mye japansk mat som mulig!

      Savner deg også <3
      Klem!

  3. Inger permalink
    3. mai 2012 5:27 pm

    Åååhhh, for en pine å bare se disse godsakene.
    Helt ærlig , får vann i munnen…..)))

    Samtidig veldig glad på dine vegner, da du har nok hatt Japan veldig lenge i tankene.
    Kose deg for alle oss her hjemme!

    • 4. mai 2012 3:42 pm

      Hehe, ja. Jeg må nesten bare beklage. Det er ofte bedre enn det det ser ut som også! Det føles som at man spiser på restaurant hver eneste dag! :)

      Tusen takk for hyggelig kommentar, Inger! :)

  4. sylvi næss permalink
    3. mai 2012 8:01 pm

    mmmmm….alle dine favoritter,-er mine også! Ser så godt ut alt sammen,- ja siden jeg også får vann i munn,- så er det kjedelig å vite,- at det bare er knekkebrød med ost som er muligheten akkurat nå!! Topp å høre at du er gått til innkjøp av forskjellige ingredienser til å ta med hjem! Obs!,- tempura bør du ikke drasse på, du får kjøpt det her! Vel,- jeg håper det er det samme da,- det kan jeg ikke garantere! Kos deg masse videre og jeg unner deg virkelig all den gode maten!!! Gode klemmer til deg fra tante Sylvi og onkel Allan :):):):):):)

    • 4. mai 2012 3:43 pm

      Ja, jeg tror faktisk du ville vært enig med meg i denne listen! Jeg skal lage dette når jeg kommer hjem, så du får smake da :)

      Skjønner godt det ikke frister sånn med knekkebrød med ost når du ser alt dette, men i det siste har jeg faktisk savnet grovt hjemmelaget knekkebrød med brunost. Tro det eller ei :P Jaja, får nok av muligheter til å spise det når jeg kommer hjem!

      Ha en flott helg! Hils onkel så mye! God klem :)

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 357 andre følgere

