Skip to content

Japansk mat <3

8. juni 2012

Dere som har fulgt bloggen min en stund har sett all den gode maten jeg har spist så langt her i Japan.  Jeg har spist fantastisk god mat hver eneste dag. Jeg trodde virkelig ikke det var mulig, men den siste uken har jeg faktisk spist bedre mat enn noen gang! Vertsfamilien min denne uken er bønder, og har hver eneste kveld laget sunn og god mat med deilige råvarer og grønnsaker fra deres egen gård! Det kan rett og slett ikke bli bedre enn det! :D

Som dere ser av bildene blir japansk mat servert på flere tallerkener. Det skal være minst tre, og det skal alltid være mange forskjellige smaker.


Japansk curry full av deilig sjømat og grønnsaker, med salat og gresskar ved siden av

Fritert fisk med grønnsaker, akkarringer, misosuppe og ris til

Soba (bokhvetenudler) med grønnsaker, fisk og egg

Okonomiyaki med sjømat, salat, fiskekake og friterte grønnsaker

Masse deilig fisk og grønnsaker til å lage sushi med

Med alle de gode grønnsakene, og et stort kjøkken tilgjengelig, har jeg og venninnen min vært veldig inspirert til å lage oss noen gode lunsjer til oss selv også:

Fylt egg med salat, fiskekake, stekte grønnsaker, kimchi og yoghurt med nøtter og frukt.
Fylt egg er veldig enkelt og godt. Man koker egget, tar ut eggeplommen, blander den med litt naturellyoghurt, sennep og grønnsaker man liker!  Nomnom!


Omelettwrap med salat, crabsticks, agurk, konbu (tang), grapefrukt og yoghurt med bær og nøtter

Bananlapper (oppskrift fant jeg på denne bloggen), med gresskar og med blåbær og mandler.
Disse lappene er så enkle. Mos en banan, rør inn et egg og stek på svak varme. Det blir til to lapper, og det smaker supergodt! Skal lages igjen snart!

Det beste er at vi har fått lov til å hjelpe til med å lage middagene. Veldig fint, siden vi har lyst til å prøve å lage japansk mat når vi kommer hjem!

8 kommentarer leave one →
  1. Inger permalink
    8. juni 2012 4:23 pm

    Jessu, er det mulig….burde vært født Japanere alle sammen.
    Og vi alle vet vel at en trenger ikke all den brødmaten vi tyller i oss her hjemme.
    Får vann i munnen av å scrolle meg gjennom bildene dine her nå, kos deg riktig så mye mens du har sjansen……
    Klem

    • 10. juni 2012 6:03 am

      Haha, jeg vet, Inger! Alle burde prøve en tid med den japanske maten. Tror ikke de greier å forstå hvor kjedelig og stusselig den maten vi spiser er i forhold. Brødskiver hver dag.. Nei, det kommer jeg nok ikke til å gå tilbake til :P

  2. Astrid M Næss permalink
    8. juni 2012 5:52 pm

    O MY GOD:)) <3

    • 10. juni 2012 6:04 am

      Hehe, I know. Lever som grevinner. Kommer til å være kravstor når jeg kommer hjem. Haha :D

  3. 9. juni 2012 10:14 am

    Å, så masse spennende og lekkert! det er så masse farger, former og ein fryd for auget – sikkert godt også :)) Ønsker deg ei herlig helg fina!

    • 10. juni 2012 6:05 am

      Ja, det er mye annerledes, spennende og GODT. Og veldig gøy med presentasjoner og sånt. Jeg har jo sluttet og spise kjøtt, og du spiser ikke sjømat, så der er vi jo litt kræsj, men alt det andre tror jeg du hadde likt veldig godt! ;D

      Håper du også har en superflott helg!

  4. 10. juni 2012 12:41 am

    Nam! Jeg blir sulten…;)
    Blir det rart å reise hjem snart synes du? Du har jo vært der ganske lenge! Gleder meg til vi forhåpentligvis sees i sommer! :)

    • 10. juni 2012 6:06 am

      Hehe, ja. Jeg ble dødssulten av å gå igjennom disse bildene også :P

      Det kommer til å bli kjemperart å reise hjem. Kan nesten ikke skjønne at det bare er 2 korte uker til jeg er tilbake igjen. Men det skal bli fint det også på mange måter. Det er jo bare å fortsette å lage slik mat hjemme, så blir alt bra ;)

      Gleder meg jeg også, søta. Det er så lenge siden nå! Vi får til å møtes vettu :D

Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 357 andre følgere

