Skip to content

Mat!

12. januar 2012

Det har vært mye mat så langt på reisen vår i Japan, og det har virkelig vært noen opplevelser i seg selv! Først og fremst må jeg si at sushien man får i Norge ikke kan sammenlignes med den man får her. Den er så mye bedre, og ikke minst billigere! Det finnes så mye mer enn sushi også, mye mer enn jeg hadde forestilt meg. Det handler også om mye mer enn bare å få det i seg. Japansk mat handler om å spise med alle sansene, og det er helt fantastisk! Den japanske maten er veldig annerledes enn den norske, og vi spiser nesten ikke mat som har kjent smak for oss. Vi har smakt på så mye ny fisk, innbakt blekksprut, blekksprutkjeks, rogn i tang, risboller m/fyll (onigiri), bønneboller osv. Til og med søtsakene er ofte laget av ris eller bønner. Så spennende!! Det mest overraskende av alt er vel hvor ofte og hvor mye japanerne spiser! Jeg er konstant mett hele tiden, og det skal man selvfølgelig ikke klage på :P
(Vær forberedt på myye matbilder!)


Oden, oppi her er det kokt egg, reddik, fiskekake og et par andre gode ting

Grøt av bokhvete, som man tar salt på. Og drikker grønn te og soyamelk til

Bønnepaste ;)

Salat med fritert blekksprut (nesten som blekksprutpotetgull :P)

Kjøttdeig med noe geleaktig greier på toppen (husker ikke det var ;))

Takoyaki! Innbakt/fritert blekksprut med rogn på (supergodt!)

Fiskekaker

En liten forrett med syltede rotgrønnsaker (ikke spør meg hva de var :P)

Sushi med rogn (denne greide jeg faktisk ikke å spise. Smaken var god, men konsistensen fæl :/)

Vi har spist mange gode desserter også! De fleste laget av ris eller bønner!

Dango! Japansk dumpling laget av rismel. Med sirup på!

Varm, søt drikk laget av azukibønner

Grønn te milkshake med dangoboller

Små kaker fylt med vaniljekrem, kastansje, bønner eller sjokolade, og dango med bønnefyll

Som dere skjønner er det mange nye smaker for oss, derfor smakte det veldig godt med McDonalds i dag! Selv om jeg spiste teriyakiburger (søt soyasaus marinade), og drakk Fanta med kunsting druesmak, så var det allikevel McDonalds smak på det ;)

Hva synes dere så best ut? ;)
Håper dere synes det er interessant med litt mat også! Jeg synes det er noe av det mest spennende, og gleder meg til alle måltider :)

6 kommentarer leave one →
  1. Sylvi Næss permalink
    12. januar 2012 3:11 pm

    Kjære Janne! ALT ser godt ut. Jeg sa akkurat til onkel at, jeg vil åsså til Japan,- der hvor Janne er, og spise sammen, med Janne, sånn at vi kan ta igjen for den kjedelige maten vi fikk i Riga! Vi visste jo at japansk mat er en fryd både for øyet og ganen,-men dette ser bedre ut enn jeg trodde!Skal hilse fra farmor og bestefar, de var her litt tidligere i dag!Kos deg masse videre, både med mat og kultur! Mange gode klemmer fra tante Sylvi :)

    • 13. januar 2012 1:11 am

      Ja, det er er sant, tante! Vi overgikk maten du og jeg fikk i Riga på en dag altså! :) Dere hadde likt det veldig godt, og jeg skulle gjerne ha delt det med dere. :) Koselig med hilsen fra farmor og bestefar! Håper alt står bra til med dere alle. Masse klemmer :)

  2. Kristin permalink
    12. januar 2012 7:39 pm

    Spennende!!!!:-D :-D :-D Mye mystisk! Og mye som så godt ut!

    • 13. januar 2012 1:12 am

      Hehe, ikke sant! Man må være ganske klar for å smake på det meste, men så er det meste godt også da ;)

  3. Inger permalink
    13. januar 2012 12:31 pm

    Oisann… dette var maten sin det! Kjempespennende å få prøve ut det gastronomiske på et totalt forskjellig kontinent enn vårt eget. Gosh som du koser deg Janne. Artig for oss som leser deg, at du er så flink og dokumentere….bare kjør på!

    Takoyakien så toppers ut, hva er vel bedre enn blekksprut m/rogn….)) Tja, kanskje hummer da ,hmm,…..egentlig tror jeg vi alle ønsket oss i dine sko ved de matrettene.
    God tur til bestemmelses stedet, gleder meg til hver oppdatering jeg…)

    • 15. januar 2012 11:59 am

      Ja, maten har virkelig vaert det mest spennende saa langt! Takoyaki hadde du virkelig likt, Inger!

      Takk for det altsaa. Saa koselig at du folger meg. Skal prove aa fortsette dokumentasjonen :)

Legg igjen en kommentar

