Skip to content

Mat del II

5. februar 2012

Siden mat fortsetter å være en stor del av reisen min, er det rett og slett på tide med et nytt matinnlegg! Vertsmoren min lager utrolig god mat, og jeg føler nesten at jeg ikke gjør annet enn å spise :P

Venstre: 3. februar var begynnelsen på våren her i Japan, og da spiser man makiruller
Høyre: Sterk og god suppe med tofu, sjømat og grønt, for kalde dager

Okonomiyaki! En slags japansk pannekake med salat, egg, kjøtt eller blekksprut, og en nydelig saus på toppen. Supergodt!

Yakisobi! Supergode nudler!

Venstre: Kjempegod nuddelsuppe. Såå mye godt oppi!
Høyre: Noen stakkars små fisker som man skal oppå risen

Nok en god gryte som stekes på bordet. Når den er ferdig putter man det oppi et rått egg!

Gyoza! Dette er egentlig en kinesisk rett. I Japan steker man dem, istedenfor å koke dem da! De er fylt med kjøtt og grønnsaker, og så dypper man dem i en sterk saus!

En dag var vi ute å spiste nudler som er spesielle for Nagoya. Da får man også utdelt en smekke, for det er ikke så lett å spise pent :P Godt var det iallefall!

Må også vise dere mitt nye favorittgodis:

Mochiboller (som lages av rismel), med et salt sakurablad rundt. Suupernam! :)

Sikker på at dette ikke blir det siste matinnlegget fra meg .. ;)

14 kommentarer leave one →
  1. Inger permalink
    5. februar 2012 2:50 pm

    Åh gosh dette var matrettene sine.
    Alt så like godt ut, men må si at den kinesiske retten med sterk saus fristet skikkelig akkurat nå.

    Alt vi ikke vet her i vårt lille land, vi som tror Japan er maks og sushi. Også er det så mye, mye mer!

    Må si det høres hyggelig ut å tilberede maten på bordet, skikkelig samlingspunkt altså.
    Tror det er på tide med en bytur snart…..og lete opp noen japanske resturanter.

    Takk for flotte bilder

    • 6. februar 2012 2:46 am

      Ja, den kinesiske likte jeg også veldig godt! Det er vanlig at man lager ca 150-200 til en familie, og så spiser man til man ruller. Hehe! Selvfølgelig med ris ved siden av :)
      Jeg må innrømme jeg også trodde det bare var sushi og maki, men så feil kan man ta! Jeg er virkelig positivt overrasket over det japanske kjøkkenet. Det er ofte veldig enkelt, men åååh så godt! Veldig koselig med tilbredning på bordet ja. Som vertsfaren min sier, så har folk sjelden hager til å grille i, så da må de gjøre det inne!

      Er det noen gode, japanske restauranter i Oslo? Som ikke koster skjorta?
      Jeg synes det er på tide det kommer noe annet enn sushirestauranter! Jeg ønsker meg en okonomiyakirestaurant! ;D

  2. Sylvi Næss permalink
    5. februar 2012 3:52 pm

    Hmmmmm…..nam,nam,nam, du aner ikke hvor mye vi ønsker vi var der!!!!! Takk for flotte matbilder,- det hadde ikke tatt veeeldig lang tid, før jeg hadde rulla ut av landet. Måtte nok ha blitt dytta,- for dette må føre til avhengighet, noe annet forstår ikke jeg!!
    Men er det sånn at dere har flere retter til middag for eksempel?? Så gøy at du er med på å lage middagen,- da MÅ du følge godt med! (det forventes at du lager endel god japansk mat når du kommer hjem! he,he). Det ble sent for oss hos Annemor og Kåre igår og rekene smakte fortreffelig! Nå er det skiskyting som gjelder på TV, og Emil ligger godt an!! Kos deg masse videre og vi gleder oss til neste blogg!! Store varme klemmer til deg fra tante Sylvi og onkel Allan

    • 6. februar 2012 2:50 am

      Haha, ikke sant. Kanskje det er det som skjer med meg :P Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå tilbake til den norske maten..
      Det er ofte litt forskjellige retter til middag ja. Gjerne en misosuppe, et hovedmåltid, og så ris eller grønnsaker ved siden av!

      Hehe, jeg håper jeg plukker opp et eller annet som jeg kan lage til dere når jeg kommer hjem!
      Godt å høre dere hadde en koselig kveld!

      Jeg håper Emil vant.. Skulle gjerne ha fulgt med selv! :)

      Mange gode klemmer til dere <3

  3. Jan Tore permalink
    5. februar 2012 4:06 pm

    Hei Jannemor!

    Hvis misunnelse er en god ting så må du fortsette å legge ut bilder av all den gode maten ;-)

    Flott å høre du har det bra! Kribla vel litt ekstra når du hadde både grill og gata full av godsaker på den mannedagen (hehe)

    Her hjemme er det godt og vell med kuldegrader i det siste og idag så har det (heldigvis) snødd så mye at jeg slipper å måke.. er ikke noe vits i det allikevel…

    Skal hilse fra Store-Johsen – store klemmer fra hu og onkiiil !!!

    • 6. februar 2012 2:54 am

      Heihei!
      Så koselig å hrøe fra dere! :)

      Hehe, jeg kan tenke meg dere blir litt misunnelige ja. Jeg kan sikkert sende noe hjemover? Tar jo bare et par-tre uker før det er fremme..

      Hehe, man kan ikke annet enn å like en dag med lettkledde menn og god mat? :P

      Nei, det beste er nok bare å hamstre nok mat og godis, og så bli inne til snøen er borte.. :P

      Ha en finfin uke! Hils Anita!

      Klemmer :)

  4. Inger permalink
    5. februar 2012 7:53 pm

    Mente Maki, ikke maks som kom ut. Paden gjør om på en del ord i støttende….))

  5. 5. februar 2012 10:00 pm

    Maten er dandert så vakkert der nede !! Får sååå lyst på noe av det !! Er det gode kaker der dnede tro ? klem. Ps morsomt med den smekka !

    • 6. februar 2012 2:55 am

      Ja, de er flinke til det altså! Det handler liksom om å spise med øynene også, og det liker jeg :)

      Har ikke spist noen kaker ennå, men jeg har hørt at de er veeldig søte. Kanskje litt sånn som i Tyrkia?

      Hehe, den smekka er lit teit ja, men den var veldig nyttig. Jeg grisa som bare det ;)

      Klem :)

  6. Sylvi Næss permalink
    6. februar 2012 10:37 am

    Hei jannemor, nå var jeg inne på googlemaps på egen hånd! Tror jeg fant det!! Tusen takk for adressen! Syntes ikke du har vært treg i det hele tatt jeg!, skjønner jo at dine reisebrev tar en stor del av din tid!Du bor akkurat så sentralt som vi ville valgt! Kort vei til alt! Gleder meg til onkel kommer opp til lunsj,- da skal jeg høre om han kan gå ned i din gata (så skal vi se etter deg, hi,hi)!!Men du er vel over alle hauger allerede!!På jakt etter nye oppdagelser! Kos deg masse resten av dagen! :):) gode klemmer fra tante Sylvi

  7. Sylvi Næss permalink
    6. februar 2012 10:56 am

    Hei igjen,- og siden du nevner det……….., ja, jeg har tenkt å begynne å prøve å trene. Det har gått så langt at jeg tilogmed har meldt meg inn,- og betalt en månedssum,- klubben skal åpnes helt ny og ligger rett her oppe på nanset. Gamle DNBnor sine lokaler!Studio365 er navnet! Så sjansen for at jeg snart er igang er jo nå nære 100%. Må få bedre kondisjon,ihvertfall,-så får vi håpe det kan komme andre ting som bonustillegg!! Liker ikke å jogge jeg vett du!! Åpningsdagen er lørdag den 11.februar!! Gleder meg!! Enda flere gode klemmer fra tante :):):)

    • 7. februar 2012 11:29 am

      Hei! Spennende! Dere er sikkert på rett sted altså! Det er altså supersentralt, og selv om det er litt bråkete her, så er lokasjonen perfekt for å komme seg rundt. Ikke minst er alt jeg trenger innen gå/sykle-avstand! Jeg har det topp :)

      Så spennende med nytt treningssenter! Håper det blir bra! Ikke mange dagene igjen til det åpner nå!

      Jeg meldte meg også inn på treningssenter i dag, så da får vi være spreke på hver vår side av jorda! Hehe :)
      Hils Onkel! Massemasse klemmer :)

  8. 7. februar 2012 4:27 pm

    Åh wow, nå sikler jeg nesten… Jeg var i Vietnam i sommer sammen med en venninne (foreldrene hennes kommer derfra, så vi besøkte familien) og vi fikk servert så utrolig mye god mat!!! Gyoza eller dumplings er bare helt fantastisk deilig.

    • 8. februar 2012 11:13 am

      ÅÅh, kan tenke meg dere fikk mye digg i Vietnam også! Maten er virkelig så fantastisk! Gyoza er noe av det beste jeg har smakt :)
      Man kan sikkert lage dem i Norge også da? Tror jeg må prøve det :)

Legg igjen en kommentar

