Skip to content

Harvest Festival!

15. mars 2012

Først og fremst må jeg si at denne festivalen, og The Naked Man Festival (som jeg skrev om her), kanskje kan fremstå veldig tøysete!  Det er viktig å huske at dette er mange hundre år gamle festivaler, som er viktige for japanerne, og som har seriøse budskap. Når det er sagt, så er disse festivalene fulle av glade mennesker, god mat og uhøytidelig stemning! Det er opplevelser man aldri vil glemme :D

Hounen Matsuri (Harvest Festival), som jeg har vært med på i dag, er en festival som holdes i nærheten av Nagoya 15. mars hvert år! Den stammer fra en gammel tro om at alle ting som skal vokse og utvikle seg må få kraft fra faren (himmlen) og hovedbudskapet handler om fertilitet og avlinger. Symbolet på fertilitet og avlinger er penis, og hvert år paraderes gatene med en stor fallos som er 2 meter lang og veier 280 kg. Det må ofte så mye som 60 menn til å bære den på rundgang! Det som er nytt er også rent og vitalt,  det lages derfor en ny fallos hvert år. Paraden ender ved et tempel der man ofrer fallosen, ber for verdensfred, vekst av alle ting og spesielt for en stor avling! Denne festivalen er kjempepopulær, og trekker til seg over 100.000 tusen mennesker fra hele verden hvert år!

Den rette dagen for å spise pølse og sjokoladebanan m/marshmellows :P

Festivalen avsluttes med at man samles foran en veranda. Det kastes så risboller derifra, og man skal forsøke å få tak i så mange som mulig. Det var temmelig kaos! Folk gjør omtrent hva som helst for å få tak i en risbolle, inkludert mister sko eller kaster seg ned på bakken midt i en klynge. Advarselskiltet om at de ikke tar noe ansvar hvis det skulle skje noe var veldig beroligende. Hehe. Morsom opplevelse! ;D

Skikkelig bustete og sliten, men veldig fornøyd med at jeg fikk tak i en risbolle :D

6 kommentarer leave one →
  1. Sylvi Næss permalink
    15. mars 2012 3:43 pm

    Så gøy med-, ja alle, festivaler !! Denne var jo også temmelig spesiell og jeg må si at jeg takker for forklaringen din. Veldig oppklarende!! Er det tilfeldig at vi har fulgt med,ja, flere festivaler,- eller er japanerne veldig glade i festivaler??Flotte bilder av deg,- synd vi ikke fikk se hvordan du kapret deg den risbollen,-thihi!! Kos deg masse videre da snuppa mi,- og så sender jeg deg mange gode klemmer fra tante Sylvi :):):):):):):):):-)

    • 16. mars 2012 2:02 pm

      Hehe, ja. Det var temmelig spesielt, og veldig interessant! Japanerne er VELDIG glad i festivaler. Det finnes tusenvis året rundt. Skal nok få med meg flere også :)

      Hehe. Dere skulle sett meg der jeg slåss med gamle menn for å få tak i en risbolle. Vi spiste de vi fikk tak i til lunsj i dag, og det var kjempegodt! :D

      Gode klemmer til dere hjemme <3

  2. Astrid M Næss permalink
    15. mars 2012 9:39 pm

    He he,jeg måtte le:)) Håper det er noen festivaler når vi kommer også:))
    Siden det stadig er en er det sikkert det da også? 11 dager fra imorra:))
    Store klemmer,vi ses snart:))
    <3<3

    • 16. mars 2012 2:04 pm

      Ja. Vi får se om ikke vi får med oss noe vi også. Trenger ikke å være noe så spesielt som dette. Bare en festival med god stemning og masse god mat er en opplevelse i seg selv!

      Nå er det søren meg ikke lenge til dere kommer!!! Tida går fort :DD
      Sees snart <3

  3. Inger permalink
    16. mars 2012 1:05 pm

    Det sies jo om oss Skandinavere at vi er ganske så frisinnet, men ser jo at Japanerne gjør sitt de og….)
    Godt du ga oss navnet på denne festivalen, det forklarte mye av bildene. Herreje, måtte bare le her jeg….skjønner disse tradisjonene går far back in time!

    Flotte bilder av deg, så ut som du lo mye der.
    Klem

    • 16. mars 2012 2:05 pm

      Hehe. Ja. Jeg ble faktisk ganske overrasket, for til vanlig er de ikke så frisinnet. Men på festivaler er visst alt lov ;)

      Det var helt herlig å få være med! Været var bra, maten god og opplevelsene mange, så var veldig blid. Hihi.

      Ha en flott helg! Klem :)

Legg igjen en kommentar

