Skip to content

Okonomiyaki <3

24. mars 2012

«Ittadakimasu», som man sier før man spiser i Japan! (Det kan ikke oversettes direkte, men har ca samme betydning som «bon apetit»)

Okonomiyaki fortjener en egen post! Det er virkelig noe av det beste jeg har spist. Jeg har bare spist det ute på restaurant før, men i dag laget vi det hjemme. Det synes jeg i grunn ble enda bedre enn på reustaurant! Okonomiyaki kalles ofte for japansk pannekake, og er egentlig en veldig enkel rett. Hovedingrediensene er kinakål, egg, krydder, en slags pannekakerøre, og kjøtt/sjømat etter ønske. Dette blandes sammen og stekes som en pannekake, før man til slutt tar på litt grønt, okonomiyakisaus og majones. «Okonomi» kommer fra ordet «det du måtte ønske» og «yaki» betyr grillet eller stekt. Det finnes derfor mange forskjellige variasjoner, fra forskjellige deler av Japan. Vi hadde også ris og misosuppe til, og etterpå var jeg så mett at jeg fikk vondt i magen. Men det var det verdt! Nomnom! :D

8 kommentarer leave one →
  1. 24. mars 2012 4:02 pm

    okonomiyaki <3 *sikle*

  2. Sylvi Næss permalink
    24. mars 2012 5:09 pm

    Hei jannemor,- det så veeeldig godt ut,- og så tror jeg tilogmed at vi kan lage det her hjemme. For meg ser det ut til og være en slags omelett, med det du måtte ønske oppi!! Håper du har hatt en super lørdag! Det har jeg,- Mette og jeg har vært på byn!! Og shoppet litt av hvert! Nå skal jeg lage litt mat,- og så kommer onkel straks hjem! Sov godt på puta di og så snakkas vi imorra! Gleder meg!! Gode klemmer fra tante Sylvi:):):):):):):):)

    • 25. mars 2012 5:00 pm

      Ja, det går fint an å lage det hjemme! Det eneste er bare at vi ikke har sausen, og den er ganske viktig! Er jo ikke så mye smak i det andre man har oppi. Planlegger å kjøpe med meg en sånn saus hjem da!

      Håper helgen har vært fint! Hørtes koselig ut med en liten bytur med mette i allefall. Snakkes snart! Hils Onkel.
      Mange gode klemmer <3

  3. 25. mars 2012 9:42 am

    Ooi, det så utrolig godt ut! Det fikk jeg lyst til å prøve også! :D Blir jo sulten av å lese bloggen din jo .. ;) Men hva er i Okonomiyaki-sausen?!

    • 25. mars 2012 5:02 pm

      Hihi. Du burde prøve å lage selv! Finnes mange oppskrifter på nettet, og det er supergodt! Jeg vet ikke hva som er i sausen må jeg innrømme, den kjøpes ferdig. Kan se om jeg finner ut av det! Kanskje jeg får sende en til deg ;)

  4. Inger permalink
    26. mars 2012 9:28 am

    Ser helt nydelig ut, og vi ser nok alle at du koser deg med den retten.
    Skikkelig vrient språk, det Japanske.
    måtte le med meg selv da jeg prøvde uttale de japanske ordene her…….herlig….)

    • 27. mars 2012 8:51 am

      Ja, det er virkelig så godt! Tror du hadde likt det!

      Hehe. Ja, det er litt knotete innimellom, men det er iallefall sånn at det alltid uttales slik det skrives (ingen stumme bokstaver elns) :)

Legg igjen en kommentar

