Skip to content

Kyoto!

5. april 2012

I dag har vi vært i Kyoto! Det er en kjempespennende by med masse å se på. Det er absolutt ikke nok med bare en dag, så vi måtte velge oss ut de tingene som vi hadde mest lyst til å se. Vi har dessverre ikke vært helt heldige med været i dag, for det har vært en god del regn. Heldigvis kostet et dagskort med bussen kostet bare 35 kroner, så det gjorde ikke så mye likevel. Det var veldig enkelt å komme seg rundt med buss :)

Først besøkte vi det helt spesielle gulltempelet:

Etterpå reiste vi videre til Nishiki Food Market. Der har de så mye godt! Masse fersk fisk, grønnsaker og søtsaker, og det er smaksprøver på nesten alt sammen :D

Smakte på deilig tørket frukt

Vi gikk litt mer rundt i Kyotos gater, men vi ble etterhvert så våte og kalde. Vi fant oss da en koselig restaurant som serverte en japansk rett, som består av omelett m/ris. Det ser kanskje ikke så spennende ut, men det er veldig godt!

Nå som kirsebærblomstene straks blomstrer er det virkelig sesong for både smaker og motiv med kirsebærblomst. I Kyoto kjøpte jeg meg sukker og salt med sakura-smak, og et par skåler med motiv av blomstene. I tillegg kjøpte jeg med meg noen ting jeg liker veldig godt, nemlig okonomiyakisaus, kinako (pulver av ristede soyabønner), og anko (røde, søte bønner). Gleder meg til å forsøke å lage noe med dette når jeg kommer tilbake til Norge!

Forresten, må jeg jo ønske dere god påske! Påsken feires ikke her i Japan, så jeg glemmer hele tiden at det er nå. Håper dere alle får en fin ferie i alle fall! :)

6 kommentarer leave one →
  1. Sylvi Næss permalink
    5. april 2012 9:12 pm

    Hei alle sammen!!! Supert!!! Kyoto ser også helt topp ut!! Man kan jo spørre seg om det kanskje kan virke «litt» kjedelig med maten hjemme! Dere turister må virkelig kose dere,- dette blir det nok vanskelig å matche,- i hvilket som helst land!! Og lang tur for å «gå ut å spise virkelig gourmetmat», en kveld! Eneste muligheten er vel å lære seg teknikken å lage denne vidunderlige maten,- helt sikkert tusenvis av retter,- den ene bedre enn den andre! SER det ut til! Dette er jo virkelig minner for livet,- i utrykkets videste forstand! Kos dere masse videre og nyt alt dere kan! Glenn har pusset opp bilen til onkel idag! Den har aldri vært så fin!!! Her har vi gjester nå,- så jeg prøver å sende en mail imorgen!! Store klemmer fra tante Sylvi og onkel Allan :):):):):):)

    • 12. april 2012 5:25 am

      Ja, det e sånn jeg tenker etter 3 måneder her.. At den norske maten er litt kjedelig. Den er jo god den også, men den kan ikke slå den japanske maten. Synes jeg da iallefall :)

      Vi får prøve oss på noen japanske oppskrifter sammen til sommeren, slik at dere også kan få smake :)

      Så flott at Glenn fikk pusset opp bilen til onkel! Kan tenke meg den skinner som aldri før :)

  2. Inger permalink
    5. april 2012 9:19 pm

    Oiii, har sett bilder av gulltempelet tidligere, men husket ikke hvor det lå, takk. Kunne en besøke det?

    Vet du hva som slår meg Janne, er at det vil ta tid » å lande» for deg etter alt du opplever på 6 mnd.
    Kanskje godt med litt regn av og til, da får en oppleve ting en ikke hadde tenkt seg til den dagen….. Er en veldig spennende tur dere er på, og vi her hjemme på berget er nok meget fornøyde med å følge deg/dere.

    • 12. april 2012 5:23 am

      Man får ikke gå inn dessverre, bare rundt i hagen der det ligger. Men det er sykt flott å se på :)

      Jeg tror også det kommer til å ta litt tid for meg å lande når jeg kommer hjem. Det skjer jo så mye hele tiden, og det er helt fantastisk :)

      Veldig hyggelig at du følger bloggen min, og liker det jeg skriver altså :)

  3. Glenn permalink
    7. april 2012 3:32 pm

    Hadde vært status å bo er da haha. Er det mye nye smaker på godis eller? sånn som norsk smågodt er norsk smågodt mens svensk er svensk. smaker forskjellig men er det noe i japansk som er helt ny smak som bare er digg !?

    Klem og hils turistene!

    • 12. april 2012 5:22 am

      Hehe, ikke sant!
      Ja, det japanske godteriet er helt annerledes enn noe vi har hjemme. Jeg synes også det smaker en million ganger bedre! Du hadde likt det så godt, brodern. Skal prøve å lage noe til deg når jeg kommer hjem. Hils Julie :)

Legg igjen en kommentar

