Skip to content

MAT!

17. april 2012

Dere som har fulgt bloggen min en stund vet hvor stor del mat har vært av oppholdet mitt i Japan. Det var det også når familien min var på besøk! Jeg ville gjerne at de skulle smake på så mye som mulig av alt det gode jeg har spist de siste månedene. Det fikk vi absolutt gjort, og siden familien min var flinke til å dokumentere mesteparten av det vi spiste, kan jeg dele noe av det med dere!
Obs! Mange matbilder! ;D

En av de første kveldene bestilte vi hvert vårt middagssett. Det bestod av ramen, gyoza egg, ris og en liten salat. Vi ble mette kan dere tro :P

Da vi var på busstur hadde vi lunsj inkludert i prisen. Det var et grillmåltid stekt på lavastein fra Mt. Fuji. Nom!

Det ble mye okonomiyaki.. Favorittmat <3

Det ble også mye yakisoba (nudlene) og takoyaki. Favoritter nr.2 og nr.3 <3

Jeg er veldig glad i japansk curry, så jeg spiste curry-udon til lunsj en dag (Udon er tjukke nudler). Det ser kanskje ikke så godt ut, men det smaker kjempegodt!

Friterte nudler med grønnsaker

En dag spiste vi deilig sushi til lunsj. Sushien ER så mye bedre her!!

Da vi var i Kyoto valgte søsteren min denne retten med ris m/omelett over, karbonade, salat, chips og brun saus

Da vi besøkte noen venner av meg tok de oss med til en restaurant som serverer udon fra Nagoya. Jeg valgte å ha mochi (sticky risbolle) oppi.

Siste kvelden vi var i Nagoya spiste vi rullebåndsushi. De har alltid så mye spennende fisk og sjømat, og det er en opplevelse i seg selv å kunne plukke det man har lyst på fra rullebåndet.

Siste kvelden sammen fant vi en søt liten restaurant, som serverte oss utrolig god mat. Det beste var allikevel denne desserten! Deres spesialitet var japanske tradisjonelle desserter, og siden jeg elsker det, måtte jeg jo bare prøve!  Den bestod av stekt mochi (søt risbolle), anko (søtt bønnefyll), dango (en annen type søt risbolle), et dryss av kinako (ristede soyabønnepulver), og en kopp med matcha til. Den kostet ca 50 kroner, så den var litt dyr, men den var verdt hver krone. Nam! <3

Som sagt, vi spiste mye god mat! ;D

18 kommentarer leave one →
  1. Astrid M Næss permalink
    17. april 2012 4:35 pm

    Ja ingen tvil om at vi spiste mye god mat:)) Ønsker meg mer av alt det gode der,fint å se bildene og drømme seg tibake.Klem<3

    • 19. april 2012 2:53 am

      Ja, ikke sant! Vi får prøve å lage noe av det sammen til sommeren. Jeg tror jeg har funnet en interesse for litt mer matlaging mens jeg har vært her. Kanskje ikke så rart, nå som jeg har oppdaget all den gode maten. Kommer til å savne det! ;)

  2. Sylvi Næss permalink
    17. april 2012 4:59 pm

    Hei jannemor!!! Ja, da har du klart det!!!!! SÅ MYE GODT:- Nå fikk vi enda mer lyst til å reise til Japan!!!- Men, du måtte vært med altså! Kos deg videre heldiggrisen vår! Vi unner deg hver eneste godbit! Store klemmer fra tante Sylvi og onkel Allan <3<3<3:):):):)

    • 19. april 2012 2:54 am

      Ja, jeg sier det igjen. Dere må bare komme en tur! Det er god mat hvor enn man snur seg! :)
      Gode klemmer til dere :))

  3. Inger permalink
    17. april 2012 8:38 pm

    Herreje, hvilke superlativer skal en begynne med…. Eller kanskje bare et enkelt NAM!
    Oppi det hele, blir det vel maten du vil savne først.
    Takk til deg og familien for deling av disse godbitene.

    • 19. april 2012 2:55 am

      Ja, ikke sant! Jeg tror NAM kan dekke det meste her.
      Jeg tror også maten er noe av det jeg kommer til å savne først. Er ikke annet å gjøre enn å forsøke å lage det hjemme da. Kan jo bli spennende det også :)

  4. 17. april 2012 9:51 pm

    Tror nok de har mye flere retter i det Japanske kjøkken enn i det norske ,, Og mye mer slankende også ,,,, Man ser vel ikke overvektige folk der nede ? Maten ser supergod ut ,,, kos deg videre janne , stor klem ifra tante Gerd

    • 19. april 2012 2:56 am

      Ja, det tror jeg nok. Japanerne veldig opptatt av mat og veldig stolte av sitt kjøkken, så det er kanksje ikke så rart. Dessuten er det mye flinkere til å bruke fisk og det sjøen har å tilby. Derfor blir det jo også sunt. Det er noen overvektige her også, men det er nok flere som er normalvektige, vil jeg tro da.. Vet ikke :)

      Stor klem :)

  5. 18. april 2012 4:34 am

    ÆH! Nå ble jeg sulten. Så mye godt!!

    • 19. april 2012 2:57 am

      Ja, ikke sant! :D
      Hvis man ikke finner noe godt å spise her, så er det ikke håp :P

  6. Onkiiiiil permalink
    18. april 2012 4:58 pm

    ikke helt slik mitt middagsbord ser ut idag ;-) dette så smaskens ut… Kos deg, Jannemor! Suss på nesa fra Onkiiiil

    • 19. april 2012 2:57 am

      Hehe, vanligvis ikke slik mitt middagsbord i Norge ser ut heller!
      Du hadde likt deg her med all den gode maten altså! :)

      Hils tante! Stor klem tilbake :)

  7. 18. april 2012 7:00 pm

    Åååh. det så ut som mye herlig på en gang! :) Heldig du er som har opplevd dette ;)

    • 19. april 2012 2:58 am

      Ja, føler meg ganske heldig når jeg får spise så mye godt til hverdags. Var ikke klar over at det var så mye god mat her da jeg reiste hit ;)

  8. 18. april 2012 10:56 pm

    Wow så masse rart, spennende, skummelt, fristende og lekkert!! hihi, det må være så gøy å prøve så masse forskjellig!! Lillebroren min er i Kina akkurat no og besøker pappa (som bor der).. tenker meg han og får prøvd seg på matfronten!! :)

    • 19. april 2012 3:00 am

      Ja, ikke sant! Det er mye nytt å prøve ut, og så langt har det meste vært godt :)

      Kan tenke meg broren din får smakt på mye mer spennende, rare og skumle ting i Kina enn her i Japan! Vet ikke om jeg hadde vært like flink til å smake på alt det de spiser der. Hehe! Spennende det også da :D

  9. 19. april 2012 11:26 pm

    namnamnam. elsker japansk mat!

Legg igjen en kommentar

