Skip to content

Hverdagen

23. april 2012

Hverdag! For ganske lenge siden sa jeg at hverdag er hverdag uansett hvor man befinner seg, og det har jeg absolutt kjent på i det siste. Hverdagen er virkelig kommet til Japan!  Jeg har funnet meg til rette her, og kommet inn i et hverdagslig liv, som stort sett består av trening, skolearbeide og sosialisering med venner eller vertsfamilien. Dette er blitt det normale, og  akkurat nå føles livet  på hybel og lesesal i Oslo, gullrekka på nrk, brødskiver og kjøttkaker ganske fjernt for meg. Dette er IKKE ment som klaging. Jeg har det helt topp og nyter fortsatt Japan. Jeg er bare overrasket over hvor normalt livet mitt i Japan føles nå. Det kan gå flere dager mellom ting som jeg opplever som superspennende for meg. Ikke bare skjer det lite for tiden, men de tingene som skjer oppleves ikke like spennende som før heller. Dette er selvfølgelig veldig positivt, men jeg hadde ikke trodd jeg skulle ha det sånn etter «bare» 4 måneder. Jeg forventet vel at det skulle være spennende og nytt i 6 måneder. Innimellom skulle jeg ønske at selv de hverdagslige tingene fortsatt var spennende. Jeg tar ikke lengre så mye bilder, og jeg er ikke lengre så stresset med å oppleve nye ting. Nå lever jeg mer eller mindre slik jeg ville gjort i Oslo, eller et hvilket som helst annet sted. Heldigvis har jeg flere spennende turer og slikt planlagt før jeg skal reise hjem, og det gleder jeg meg veldig til. Det er nok det jeg trenger å få se Japan med «nye øyne» igjen!


Dagens lunsj ble inntatt foran pcen mens jeg holdt på med skolearbeid. Lunsj kjøper jeg på 7/11, og det blir stort sett det samme hver dag. Jeg har prøvd mange forskjellige ting, men kommer alltid tilbake til dette. Onigiri (risbolle med fyll og nori rundt), kokt egg, salat og kaffe. Dette er billig, enkelt, sunt OG godt, og noe mer enn det kan man jo ikke ønske seg. Eller hva? ;)

Yum!

Det skal bli spennende å se hvilke «omvendte kultursjokk» jeg får når jeg kommer hjem! ;)

Ps. Jeg tror jeg snart må starte en egen matblogg :P

8 kommentarer leave one →
  1. Anonym permalink
    23. april 2012 7:30 pm

    Mmmm….ser veldig godt ut!!! Og du ser ikke det minste syk ut;- så idag tror jeg virkelig du har begynt å bli bedre! Ja, det er rart, at en dag blir man plutselig obs på at,-hm…nå reagerer jeg ikke det minste,- på verken ditt eller datt! Helt riktig,- da har du begynt å akseptere at dette er min virkelighet,- akkurat nå!!! Kjempebra! Det kommer du til å merke er en lettelse egentlig. Men spenningen dukker nok opp igjen, skal du se!Du har jo noen turer og besøk som du skal på, igjen! Det blir nok gøy! På den annen side så er det jo deilig at det ikke skjer noe også! Nå er jo ikke du Macèrn typen,- så det ikke sikkert sjokket over maten blir veldig stort! Men, ettersom jeg har fått inntrykk av,- så er det ikke noe brødmat;- og det må være en lettelse å få slippe egentlig. Og det må bli/føles veldig tungt,- hvis du går tilbake til det,- men på den annen side,- så behøver du jo ikke det! Nei, nå skriver jeg meg helt bort!! (igjen)! Siden du helt sikkert sover nå,- ha en fortsatt god natt! Også ønskes du en super tirsdag fra tante Sylvi og onkel Allan:):):):):):)

    • 24. april 2012 3:03 pm

      Hihi, nei. Nå er jeg vel frisk igjen :)

      Ja, du har rett i det du sier altså. Er sikker på at det snart kommer mer spennende dager hvor jeg får oppleve noe jeg ikke har opplevd før da!

      Det er veldig lite brødmat i det jeg spiser til vanlig ja, men det er mye brød tilgjengelig i butikkene her. Jeg lar stort sett bare være å spise det, for jeg blir iallefall lei av for mye brød. Vi får se hvordan det blir når jeg kommer hjem. Skal forsøke å holde på det meste av det jeg spiser nå :)

      Ha en flott tirsdag! Store klemmer :)

  2. sylvi næss permalink
    23. april 2012 10:34 pm

    Glemte det helt……….men,-ja,- du mååå begynne med en matblogg også!!! Men,- da får du vel ikke tid til den vanlige bloggen din,- så da………må du fortsette på det flotte arbeidet du allerede gjør!!! Nattaklemmer til deg:):):):):)<3

    • 24. april 2012 3:04 pm

      Hehe, nei. Det var vel mest bare på tull. Bare la merke til at det hadde vært litt mye mat på bloggen min i det siste. Får vel fortsette å snike det inn i denne bloggen ;)

  3. Inger permalink
    23. april 2012 10:49 pm

    Vil mene du har en normal reaksjon. Alt så totalt nytt, skaper en : wow sensasjon der og da. Men så lever du oppi alt, og da må bare hverdagen melde seg.
    Motreaksjon, ja den vil nok komme når du er hjemme igjen.
    Er ganske sikker på at det er mye å oppleve ennå, så søk i hverdagsbildet. Ta kontakt med de du allerede har besøkt, møtt eller bare snakket med…..da vil du raskt se det er så mye mer å bli kjent med,,, menneskene i landet du er så heldig å få være en del av for en kort stund.
    Du er heldig Janne, som torte ta denne sjansen i ung alder, og ikke minst vil jeg tro du har et sterkt nettverk i din nærmeste omkrets…..som har skjønt at dette var nødvendig!
    Matblogg, YES….fra min side, men da må du bli der, eller skifte kontinent…….)

    Klem

    • 24. april 2012 3:06 pm

      Ja, det er vel ikke så unormalt å ha det sånn! Men, det er nok litt med hva man gjør det til selv også ja. Det er veldig fint å ha det sånn her, men jeg trenger kanskje ikke å anstrenge meg så veldig før jeg finner noe som er både nytt og spennende. Det er jeg sikker på :)

      Åh, det har du så rett i, Inger! Jeg er veldig glad for alle mine nærmeste som støtter meg i dette :)

      Hehe, du har rett. Jeg får vel holde meg til denne bloggen og kombinere det litt. Kan ikke hjelpe for at det blir mye mat da. Det er jo god mat hvoren jeg snur meg ;)

      Klem!

  4. 24. april 2012 1:33 am

    Syns det er fint at du skriver sånt også, for det er også en del av opplevelsen! Opplever nøyaktig det samme her i New Zealand, hverdagen har kommet, og jeg tror at det er noe som skjer uansett hvor du reiser, så lenge du faktisk bosetter deg et sted permanent. Det er vanskelig å holde på «spenningen» og følelsen av å se alt for første gang, når man ser det igjen og igjen hver dag .. :) Men det betyr jo ikke at vi ikke setter pris på alt vi får oppleve for det! Fortsett å kos deg i hverdagen, og jeg må bare si at jeg gleder meg over å se hverdagsbildene dine like mye som «opplevelses» bildene .. :) Klem!

    • 24. april 2012 3:09 pm

      Ja, det er jo faktisk det, og det er godt å høre at du opplever det på samme måte som meg. Jeg tror du forstår akkurat hva jeg mener!

      Det er fortsatt fantastisk å få være i et nytt land. Og det er faktisk noe veldig fint med å kunne kjenne på en hverdag i et nytt land også. Å finne sin plass liksom. Sikker på at det er masse mer spennende opplevelser i vente for oss begge da! Vi får bare ta til oss alt vi kan :)

      Fortsett å kos deg i hverdagen selv! :)
      Stor klem <3

Legg igjen en kommentar

