Skip to content

17.mai i Japan!

18. mai 2012

Kledd i norske farger!

Eplekake <3

Vi besøkte et tempel med denne gigantiske buddha-statuen. Veldig flott!

Det var veldig rart å være i Japan på 17.mai, men jeg og venninnen min klarte heldigvis å skape skikkelig 17.mai-stemning her! Moren til venninnen min hadde sendt en stor pakke med alt man trenger til feiringen, slik at vi ikke savnet noe! Vi stod tidlig opp, satte på nasjonalsangen, bakte havrebrød og eplekake, og pyntet oss i kjoler og norske flagg. Havrebrødet m/røkelaks og eggerøre og eplekaken serverte vi til noen venner av venninnen min, og det var skikkelig suksess! Etterpå gikk vi oss en lang tur i det fine været, for å få med oss litt sightseeing. Resten av kvelden slappet vi av med ost, kjeks og vin! Det ble en veldig fin dag :)

Hvordan hadde dere det på 17.mai?

16 kommentarer leave one →
  1. Astrid M Næss permalink
    18. mai 2012 8:48 pm

    Det var godt å høre at dere klarte å lage en flott stemning på 17.mai:)) Ser så flott ut alt sammen,å så flinke dere har vært til å bake også:)) Har hatt en kjempefin 17.mai jeg også,tradisjonen tro med spilling i barnetog og borgertog.Og med Gjallarhorn.Vi kosa oss veldig:)) Å med ny bunad var antrekket en fulltreffer:)) <3 Klem<3

    • 21. mai 2012 8:30 am

      Tusen takk! Var ganske spennende å bake med uvante ingredienser og en ovn vi ikke ante hvordan fungerte, men det ble faktisk veldig bra!

      Godt å høre du hadde en flott 17. mai. Savnet korpsmusikk og en god lunsj med familien! Så de flotte bildene av dere i bunad, såå fine!
      Klem <3

  2. sylvi næss permalink
    18. mai 2012 9:04 pm

    Så flinke dere har vært!! Åh, den kjolen din, er sååå lekker!! Herlig å vite at du er så flink til å lage mat,- bake og greier! Har notert det bak øret, ja……! 17. mai var veldig koselig,- vi gjorde ikkeno spesiellt! Men, var hos farmor og bestefar på lapskaus,- tradisjonen tro! Det var veldig koselig! Idag har jeg rydda i skaper,- og blitt kvitt en god del klær! Dere får kose dere videre,- !!! Store klemmer fra tante Sylvi og onkel Allan :):):):):):

    • 21. mai 2012 8:31 am

      Takk, tante! Høres veldig fint ut med en rolig 17. mai også. Skulle gjerne vært med på den lunsjen. Det blir ikke helt 17. mai uten må jeg si! :)

  3. Heidi permalink
    18. mai 2012 11:17 pm

    Hei hei Janne :-)) Dere hadde virkelig fått pynta fint med norske farger. Dere er gode på å få det til. Og vakker som du er pyntet du opp du også. :-))) Nydelig kjole Jeg feiret dagen sammen med mamma, mommo og best. Traff tante Monika og gjengen i Tjølling. Fikk med oss barnetoget og borgertoget i Larvik samt underholdning av mamma Astrid og Gjallarhorn i Tjølling. Traff Emilie (tamburmajor og trommis) i Bøkeskogen. Hun er jo så vakker og alsidig og fikser det meste. Savnet deg da, og Glenn Martin. Traff på pappa Odd også :-)) Ellers var onkel Jan Tore og Anita i nord. Kos deg masse videre. Snart bare en mnd igjen før hjemreisen. :-)) Gla i deg vennen.

    • 21. mai 2012 8:32 am

      Takk, tante!
      Høres ut som du har hatt en veldig fin 17. mai også. Fikk med deg masse, skjønner jeg! Skulle gjerne vært der sammen med dere alle!

      Vi sees om ikke så lenge! Gleder meg :))

  4. 18. mai 2012 11:38 pm

    Ville bare legge igjen en kommentar. Faktisk den første kommentaren noen gang jeg har postet på en blogg. Fantastisk fin blogg du har! fulgt litt med, var på tide å kommentere hehe.. Kunne ønske du kunne poste noen oppskrifter =) blir såå sulten av bildene. Så lurte j eg på noe! Elsker «Asian» make up style. Du vet… glitter, pasteller, søte lyse farger.. blått, rosa grønn :D Har du sett mye av det? eventuelt anbefale meg par «ukjente» sminke merker fra japan som har typisk sånt? :D

    • 21. mai 2012 8:36 am

      Tusen takk for en veldig hyggelig kommentar! Setter utrolig pris på at du kommer innom :)

      Jeg skulle gjerne postet oppskrifter på maten, men jeg lager sjelden noe mat selv. Det er enten vertsmoren min som har laget det, eller så spiser jeg ute! Skal forsøke å lage noe av dette når jeg kommer hjem, og da kan jeg poste oppskrifter :D

      Hm, jeg har ikke sett så mye sånn sminke, men jeg har ikke sett noe særlig etter heller egentlig. Tipper de har en god del av det i Harajuku i Tokyo (du kjenner sikkert til det området?). Jeg kan se meg litt rundt når jeg er i butikker, og så si i fra om jeg finner noe. I vanlige butikker vet jeg at det finnes et merke som heter Can Make som har mye fint i alle fall! http://www.canmake.com/en/index.html

      Håper det var litt til hjelp! :)

      • Rina Kelly Sikora permalink
        24. mai 2012 1:13 am

        Ah!! Det gleder jeg meg virkelig til!!! :) Vurderer nå en diett på japansk kosthold. Selvsagt for helsens skyld. Var i Thailand i fjord, levde omtrent på Fuji og Oshii! Sykt godt, både mat/desserter samt matcha teen. Er utrolig avhengig!! Tusen takk for tipset. Har funnet flere asiatiske merker som jeg kjente igjen da jeg var i Thailand. The face shop, Yoko, Holika Holika og Tony Moly! Anbefaler sterkt de to siste. Skikkelig cuuute :-)

      • 26. mai 2012 2:33 am

        Ja, det synes jeg faktisk du skal tenke på! Det japanske kosthold er ikke bare sunt, men også veldig godt! Også ser det så lekkert ut! Man føler seg straks mye bedre :)) Ååh, matchateen og søtsakene! Jeg har ikke ord.. Man trenger ikke sjokolade og potetgull når man kan spise det!! <3

        Jeg har ikke hørt om noen av de merkene du nevner, men jeg skal sjekke dem ut! Spennende :)
        Skal si ifra om jeg finner noen fine sminkemerker! Tipper jeg kan komme over mye fint i Tokyo!!

  5. Inger permalink
    19. mai 2012 12:35 am

    Ser at dagen ble markert hos dere, hyggelig! Riktig så norsk ble det, med dere to som flinke verter.
    Janne, ta en god titt på det siste bildet i dette innlegget, av deg selv der du renser med vann…..herlig, ser ut som du utfører en hellig handling. Her snakker vi om long time ago…. vanvittig bra bilde. Tror vi har mye å prate om når du returnerer ….
    På 6 mnd i Japan har vel du opplevd det en turist på jevnlig besøk ville brukt et helt liv på.

    • 21. mai 2012 8:37 am

      Ja, dagen ble markert som best vi kunne, og det ble veldig fint :)

      Tusen takk, Inger! Det er noe veldig spesielt med å rense seg sånn før man går inn på tempelområdet!

      Om vi har mye å snakke om! Det er helt sikkert. Jeg kommer ikke til å vite hvor jeg skal begynne en gang ;) Gleder meg sånn til å fortelle og vise frem bilder!

      Håper du også hadde en flott feiring! :)

  6. Tone permalink
    19. mai 2012 12:48 am

    Så fint :) Kan tenke meg at det er rart å markere 17.mai i et land som er så langt unna (på flere måter). Fin og gjennomført i stilen, må jeg si, og som alltid – flotte bilder!

    • 21. mai 2012 8:38 am

      Ja, det var ganske rart. Men jeg fikk heldigvis mer 17. mai -stemning enn jeg hadde trodd på forhånd! Det morsomte var hvordan folk stirret på oss på toget når vi kom der skikkelig pynta og fulle av norske flagg :P

      Takk for en hyggelig kommentar! :)
      Håper du også hadde en flott 17.mai!

  7. 19. mai 2012 1:21 pm

    Å, det ser ut som dåke hadde ei herlig feiring sjølv om dåke var i Japan. Nydelig kjole du hadde på deg, du er alltid så fin <3

Legg igjen en kommentar

