Skip to content

Du er hva du spiser!

22. mai 2012

Åpenbart er jeg en Okonomiyaki, for det har jeg spist mye av! ;)

Dette blir et ganske personlig innlegg, men jeg har lyst til å dele med dere mine nye oppdagelser når det kommer til kosthold, trening, søvn, og rutiner rundt dette! Etter at jeg kom til Japan har kostholdet mitt forandret seg drastisk. Det japanske kostholdet er helt forskjellig fra det norske, men for meg har det kommet til å handle om mye mer enn det. Sunt kosthold, trening, og rutiner rundt dette er de siste månedene blitt en naturlig del av hverdagen! Jeg har i løpet av oppholdet mitt gradvis forandret mine tanker og holdninger til kosthold, trening og helse. Jeg er nå blitt veldig bevisst på hvor viktig det er å spise riktig, bevege seg nok og ha gode rutiner! Jeg har funnet ut at det rett og slett er noe i uttrykket “Du er hva du spiser!”. I Norge hadde jeg ingen rutiner på noen ting. Jeg fikk trent en del, men jeg sov til forskjellige tider hver dag, og hadde et dårlig kosthold på alle mulige måter. Jeg drakk brus hver dag, spiste ofte ferdigmat, sjokolade og potetgull. Jeg hadde ofte migrene/hodepine flere ganger i uken, jeg var slapp, trøtt og søtsugen HELE tida! Jeg visste jo veldig godt at det ikke var bra for meg, men at det hadde så mye å si hadde jeg aldri trodd!

Etter at jeg kom til Japan har jeg i tillegg til å ha faste rutiner rundt alt dette, også gjort en del forandringer i kostholdet! Siden jeg bor hos noen som lager mat til meg hver dag spiser jeg nå stort sett japansk mat. Dette har også medført at jeg har mer eller mindret kuttet ut kjøtt, brød og sukker (Jeg har endelig klart å kvitte meg med min dårligste vane; brusen!) Dette høres kanskje ut som lavkarbo, men det er det så absolutt ikke. Snarere tvert i mot! Det japanske kostholdet er basert på mye karbohydrater og lite fett. Disse tingene har jeg kuttet ut fordi jeg føler meg bedre uten dem! Nå går jeg på trening flere ganger i uken fordi jeg har lyst, sover stort sett til samme tider hver dag, og spiser til faste tider hver dag! Etter nesten 5 måneder på denne måten føler jeg meg bedre enn noen gang!

Til slutt må jeg bare påpeke ett par ting! Selv om det daglige japanske kostholdet er sunt, er det fullt mulig å være usunn i Japan også. Jeg har aldri vært på et sted hvor jeg må passere så mange fristelser rett utenfor døra. Hver dag går jeg forbi konditorier, butikker med donuts, kaker og crepè, eller butikkhyller med store poser potetgull og sjokolade til 7 kroner stykket. Forskjellen er bare at nå er valget enkelt. Jeg lar være fordi jeg vet at det er det beste for meg.

Jeg må også få påpeke at dette IKKE har vært noen slankekur, men en gradvis kostholdsendring (Dere har jo sett all den gode maten jeg har spist?!?)! At jeg har gått ned noen kilo i løpet av disse månedene har bare vært en bonus! Nå har jeg hodepine 1-2 ganger i måneden maks, trenger mindre søvn, har sjelden søtsug, og jeg har masse energi gjennom dagen. Jeg føler meg bedre enn jeg noen gang har gjort før, og det er det viktigste for meg!

Det er lov å kose seg med en deilig crepê en gang i blant, så lenge det ikke blir hver dag!

Energiiii!

Nå gjelder det bare å fortsette med dette når jeg kommer hjem, og det kan dere tro jeg er motivert for! :D

11 kommentarer leave one →
  1. Heidi permalink
    22. mai 2012 8:44 pm

    Så flott innlegg Janne og vakre bilder av deg som vanlig :-D God lesning til ettertanke for mange av oss. En må bare legge fra seg de dårlige vanene. Vi vet jo gjerne hva vi burde, men fristelsene er for mange til tider. Jeg hadde nok trengt å vært med deg til Japan ska du se. Det har blitt noen sykkel- og spaser turer på meg om dagen (fra 1.1/2-2 mil. STOLT :-) og idag har jeg vært med og spilt dødball med kollegaer fra bhg. Blir litt trim uta det. Ønsker deg alt godt og sender mange klemmer til en av de flottaste jentene i hele verden. :-))))))

    • 23. mai 2012 1:55 pm

      Tusen takk for det, tante! Det er noe med at man vet så godt hva man bør gjøre ja, men at det ikke er så lett å gjøre noe med. Har jo hatt det sånn selv i mange år! Hihi, tror alle kunne ha trengt en tur til Japan, og bodd hos de jeg har bodd hos i noen måneder. Det har hjulpet meg veldig med all den gode og sunne maten jeg har fått her! Høres såå deilig ut med lange går- og sykkelturer! Håper vi kan ta noen sammen til sommeren! Jeg savner virkelig muligheten til å trene ute i naturen. Man blir ganske lei av treningssentre ;)

      Sender deg mange mange gode klemmer tilbake til deg :))

  2. 22. mai 2012 9:25 pm

    Flott Janne !! Sant, at kost og trening har alt å si. Flotte bilder ,,, Kos deg de siste ukene der nede ,, Jeg reiser til Spania den 30 mai , og kommer hjem 23 juni. Blir godt å komme seg bort litt. På torsdag sklal jeg besøke maria , og på lørdag kommer vibeke hjem en tur . Blir godt å se Vibe igjen . Det er ikke ¨så ofte vi treffes . jeg er sååå glad hun er ferdig med Mastern nå . og skikkelig stolt av henne !! Store klemmer ifra tante Gerd

  3. 22. mai 2012 10:38 pm

    Å, det høres veldig bra ut – veit at pappa har opplevd det samme, han bur i Kina. Eg og min kjære kutter ut karbohydrat for tida (eller som du ser på bloggen min i dag så bakte eg makroner, eg sliter med og klare det sånn heilt gjennomført;) – og vi merker faktisk etter kun to veker at det er bedre for kroppen.. vi har spist veldig masse ris, pasta, poteter, brød og slikt då vi er veldig gad i det, men vi merker liksom på energi og på fordøyelse og heile pakka at det er bra og kutte det ut.. litt utfordringer blir det, men eg får jo prøvd meg og lage masse rare ting.. i mårra skal eg lage fries av sellerirot, hihi.. spent på om det er like godt som det såg ut som :)

    • 23. mai 2012 1:57 pm

      Ja, det kan jeg tenke meg! Det asiatiske kosholdet er ganske annerledes enn det europeiske, og mye bedre på mange måter!
      Så lurt av dere å kutte ut karbohydrater om dere føler det blir for mye, og at det kjennes bedre! Jeg har ingen tro på dietter, men på et sunt koshold som kun inneholder det som man føler er best for en selv! Håper det går fint uten karbohydrater også fremover! Til tross for en og annen macaron (som jo er lov ;)).

      Du må si hvordan det går med selleriroten. Det høres kjempegodt ut! Tror jeg må prøve å lage det en gang jeg også ;)

  4. sylvi næss permalink
    22. mai 2012 10:45 pm

    Hei snuppa mi! Supert innlegg,- og absolutt til ettertanke……..Vi har hatt noe trøbbel med nettet her idag,- så har ikke fått sett innlegget ditt før nå (så sent!). Veldig flott og veldig sant!! Sikker på at du vil fortsette på samme sporet når du kommer hjem! Hold fokus…(bare…,veldig enkelt)! Ellers går tiden veldig fort nå, til min reise til Chios! Allerede til lørdag! Jeg er hjemme igjen på bursdagen til pappaen din! Og gleder meg «vilt» til å se reaksjon til Gerd B.!! Kos deg masse videre snuppa mi!!! Vi, onkel Allan og meg, tante Sylvi sender deg masse, masse gode klemmer :):):):):):):)

    • 23. mai 2012 1:58 pm

      Takk for det, tante! Jeg tenkte jeg skulle forsøke å få meg klippekort på treningssenteret ditt, så jeg håper vi kan gå sammen når du kommer hjem! Det gjør det litt enklere å være to! Jeg er liksom ganske lei av å trene aleine nå.. men, ja.. jeg forsøker å holder fokus!

      Så spennende med reisen din! Jeg er så glad på dine vegne! Skal bli så godt for deg :))

      Mange mange gode klemmer :))

  5. Tone permalink
    22. mai 2012 11:07 pm

    Herlig innlegg! Kosthold og aktivitet har veldig mye å si, og det er alt for lett å havne i en ond ring med dårlige rutiner, hvis man ikke er bevisst på det. Takk for påminnelsen og inspirasjonen and keep doing what you’re doing, siden det funker så bra for deg! ;)

    • 23. mai 2012 2:00 pm

      Takk for en hyggelig kommentar, Tone! Det er lett å skli ut ja! Jeg har vært veldig heldig som har bodd hos en familie som har rutiner på soving, trening og spising, så det har liksom godt av seg selv! Heldigvis blir man motivert av å føle seg så bra, så tror det skal gå fint å fortsette når jeg kommer hjem :)

  6. Inger permalink
    23. mai 2012 8:21 am

    Så bra Janne, veldig enig med deg her. Kjempebra av deg! Har selv kuttet ut det meste av ferdigmat, mat hos meg nå lages fra bunnen av. Så freaker jeg kanskje ut med en pizza fra Peppes en sjelden gang
    Holder en på en stund, reagerer man faktisk på alt av smaksforsterkere i ferdigmaten, ganske skummelt egentlig…..

    Kos deg masse, og nyt tiden, klem Inger.

    • 23. mai 2012 2:01 pm

      Åh, så godt å høre, Inger! Jeg er helt sikker på at det å lage mat fra bunnen av er det aller beste!

      Vet hva du mener med å reagere på slik ferdigmat. Har hatt noen dårlige opplevelser med sånn type mat et par ganger i det siste. Helt utrolig! Men, man vil i alle fall fortsette å holde seg unna når man blir så dårlig det. Vi får se på det sånn ;)

      Håper du har det bra! Klem :)

Legg igjen en kommentar

