Skip to content

Shinkansen museum & lunsj!

23. mai 2012

I det siste har det gått opp for vertsfamilien min og jeg at vi ikke har så mye tid igjen før jeg reiser, så nå må vi «forte oss» å gjøre de tingene vi har snakket om, men ennå ikke tatt oss tid til (flytter fra dem om bare 8 dager!). I dag tok de meg derfor med til et Shinkansen museum (Japans hurtigtog). Jeg har ennå ikke reist med Shinkansen, og jeg er heller ikke særlig interessert i tog, men det var allikevel spennende. Japan har hatt slike hurtigtog siden 80-tallet, og det var morsomt å se på utviklingen helt fra de første togene og frem til i dag. I tillegg er det jo morsomt å sammenligne med hva vi har hjemme (japanerne dro fra oss en gang på 50-tallet på det området :P).

For de som er interessert bruker et vanlig tog ca 6-7 timer mellom Tokyo og Nagoya. Et hurtigtog bruker 2,5 time, og det planlagte toget som kommer i 2027 skal bruke 40 minutter! Ganske sykt! ;D

Det var noen veldig fine gamle tog der også:

Etterpå tok de med meg til en tradisjonell japansk krabberestaurant! Det var ikke bare fantastisk presentert, det smakte helt fantastisk også!

Jeg spiste fritert krabbe, krabbemaki, udonnudler, salat og en soyapudding!

Vertsfaren min bestilte et sett med ris med krabbe!

En fornøyd frøken som ble veeldig mett ;)

Jeg kommer virkelig til å savne vertsfamilien min når jeg flytter herifra. Vi har jo blitt ganske godt kjent de siste 4,5 månedene <3

10 kommentarer leave one →
  1. Nora permalink
    23. mai 2012 3:53 pm

    Janne<3
    det så ut som en hyggelig dag du hadde!!
    Hvor drar du om 8 dager? Til Tokyo? For å møte Thomas? Jeg ankommer 2 juni på Narita, og kommer til å vær vill etter Ryuta helt til Mandagen har jeg bestemt (^^), også kan vi treffes (^^)

    • 26. mai 2012 2:29 am

      Nora <3
      Om en uke skal Julie og jeg være 10 dager sammen i Ichinomiya, før vi reiser innover til Tokyo for å møte Thomas og Jiro! :) Jeg hååper virkelig vi kan få til å treffes! Jeg skal si i fra når jeg vet hvor vi skal reise og sånn!
      Gleder meg til å se deg <3
      Stor klem :)

  2. sylvi næss permalink
    23. mai 2012 5:55 pm

    Hei Jannemor!! Der ville onkel gjerne ha vært!! Alla de fine toga,- for ikke å snakke om farten!! Åh….krabberestaurant…hvem ville ikke vært der da!!?? Ser herlig ut! Ja, synd du må forlate vertsfamilien nå,- men det er jo sånn det ofte er da! Når det endelig går opp for en, hva man har,- så får man ofte dårlig tid! Dere får utnytte den tiden dere har igjen, til virkelig å være sammen så mye dere kan!!! Tror vel ikke Larvik Sushi kan matche den lekre retten du hadde idag,- på den annen side, hvem vet??Kos deg masse videre!! Sender deg mange klemmer fra onkel Allan og tante Sylvi :):):):):):):):):)

    • 26. mai 2012 2:29 am

      Ja, kan tenke meg onkel hadde likt seg på det museumeet! Og den krabberestauranten var helt utrolig! Det hadde dere likt veldig godt begge to :)

      Kos dere masse dere også! God klem :)

  3. Inger permalink
    23. mai 2012 6:54 pm

    For en opplevelse Janne, japanerne er jo kjempeflinke på teknologi og alt det der.
    Alt som er annerledes er gøy å få meg seg så lenge du er der.
    Blir jo ikke like lett som å svippe over Svenskegrensa når du først er hjemme igjen….)
    Kose seg!

    • 26. mai 2012 2:30 am

      Ja, det er sant det! Jeg tar virkelig med meg alt det jeg kan! Selv om jeg kanskje ikke er så interessert i utgangspunktet, så er det veldig gøy å få med seg slike ting likevel. Fine minner blir det uansett :)

  4. 23. mai 2012 8:29 pm

    Det hørtes interessant ut, kjekt med litt historie og lærdom også. wow, det er sjukt fort då – 40min er jo virkelig hurtig, at det går an!! :D

    Maten såg god ut, alt er så lekkert og fargerikt!

    • 26. mai 2012 2:31 am

      Ja, det er fint å få med seg det også! Ikke bare shopping ;)
      Det er helt utrolig med disse togene ja! Når det nye kommer så er det faktisk raskere enn å ta fly!!

      Og maten! Jeg har ikke ord. De er så flinke med å presentere den, og i tillegg så smaker det himmelsk! Jeg kommer til å savne det såå mye!

  5. Rina Kelly Sikora permalink
    24. mai 2012 1:21 am

    Aww! Alltid spennende innlegg ;-) vurdert å bli Nippon Guider? hehe.. Innsiden av det toget minnet utrolig mye på toget i Spirited Away! :O Det fine med japansk mat, er helsevennlige fordeler. Tror vi i «Western» har mye å lære på akkurat det punktet. Så hadde vi kanskje sluppet unna en del mangelsykdommer, ect. Rikelig kosthold og indre harmoni er den beste medisinen :)

    • 26. mai 2012 2:34 am

      Takk for det! Hehe, kanskje det er det jeg skal bli ;) Hadde vært morsomt! :)

      Jeg tror også vi har en god del å lære! Jeg kommer til å forsøke å holde på dette kostholdet når jeg kommer tilbake til Norge også! :)

Legg igjen en kommentar

