Skip to content

Det japanske kjøkken på to uker!

23. juni 2012

Vi har i grunn vært ganske uheldige med været mens kjæresten min har vært her. Det har vært mye regn, vind, og faktisk et par tyfoner, i løpet av de siste to ukene. Vi har derfor ikke fått gjort så mye som vi hadde planlagt, men for meg har det jo vært minst like viktig at kjæresten har fått smake på all den maten jeg liker best. Jeg elsker jo den japanske maten, og jeg er så glad for at vi har fått spist så mye forskjellige i de to ukene han har vært her.

 Her er litt av det vi har spist mens vi har vært sammen:

Vi har spist mye tempura og nudler. Jeg har i det siste fått dilla på kalde nudler, og i sommersesongen kan man alltid velge om man vil ha kalde eller varme. Her spiste vi et sett med bokhvetenudler, ris og friterte reker.

Vi har spist okonomiyaki flere ganger. Heldigvis likte kjæresten det godt også!

Dette kalles sushidon, og er rett og slett en bolle med ris, med masse deilig fisk over.

Japansk curry med ris! Det ser kanskje ikke så godt ut, men dette var en fantastisk god, og deilig sterk curry med sjømat.

Hos vertsfamilien min fikk vi teppanyaki, som er en stor grillplate hvor man steker det man liker! Vi stekte krabbe, akkar, fisk, sopp, gresskar, søtpotet og mye annet godt!

Omurice! En populær rett med omelett m /ris under. Her med salat og fisk til.

Vi har faktisk spist på en burgerkjede som heter Mos Burger et par ganger. Der har de nemlig noe så fantastisk som risburger! «Brødet» er rett og slett stekt ris, og så er det fylt med fritert akkar og grønnsaker. Noe av det beste jeg har smakt!

En kveld spiste vi dette lille måltidet. En japansk rett med kål og snitzel. Jeg spiste her en rekesnitzel m/remulade, kål, speilegg, ris, misosuppe, tofu, tangsalat og pickles..

..mens kjæresten valgte denne varianten med litt av hvert. Pølse, reke, svin, kylling og løk!

Nå er det bare noen dager til jeg er hjemme, så jeg har virkelig prøvd å spise så mye av favorittmaten min som mulig den siste tiden. Det kommer til å bli mye eksperimentering for å kunne lage alt jeg liker når jeg kommer hjem. Kommer til å savne den japanske maten så mye!!

6 kommentarer leave one →
  1. Anonym permalink
    23. juni 2012 12:42 pm

    Hei Janne,
    her står kjøkkenet til din disposisjon! Jeg gleder meg til du kommer, – bare send handlelisten i forveien :-) Ha det bra og kos dere de siste dagene i Japan. Ønsker dere begge god tur hjem.
    Klem fra Hilde

    • 28. juni 2012 11:52 am

      Gleder meg til å lage noe av den gode japanske maten til dere! Må bare øve meg litt først ;)

  2. sylvi næss permalink
    23. juni 2012 1:19 pm

    Hei på dere begge!! Mmmm…….gleder meg,- her er det enda ett kjøkken ledig,- så du får nok litt å velge i,- sånn når det gjelder lokaler altså!! Pluss at vi gleder oss veldig til du/dere kommer hjem!! Regner med at vi kommer til å spise oss gode og mette på japansk mat,- både titt og ofte!! He, he! Kos dere de siste dagene alt dere kan! Og ha en flott weekend begge to!! Store klemmer fra tante Sylvi og onkel Allan :):):):):):):)

    • 28. juni 2012 11:52 am

      Kjempefint, tante! Vi får forsøke oss på noen av disse deilig rettene sammen. Sikker på at det kan bli kjempegodt :)

  3. Inger permalink
    24. juni 2012 6:32 am

    Har skjønt at matvanene dine nå er totalt forandret, og her viser du oss nok en gang bilder på hvorfor…..herreje, det er nok noe alle vi som følger deg forstår.
    Skulle likt og byttet plass med deg for noen uker bare pga maten. En drøm for oss som liker sjømat og grønnsaker, nam!!!

    • 28. juni 2012 11:53 am

      Ja, kostholdet mitt ligner ikke mye på det jeg hadde da jeg dro :P

      Sjømat og grønnsaker er så digg! Du hadde kost deg glugg ihjel. Skal poste noen oppskrifter her på bloggen om jeg får til noe av alt dette gode på egenhånd :D

Legg igjen en kommentar

