Skip to content

Vil du følge med..

16. juli 2013

meg på en ny reise til Japan? :)

sakura_7

Om en liten uke pakker jeg nok en gang kofferten og setter kursen mot Japan, nærmere bestemt Osaka. Også denne gangen blir det over en lengre periode, dog «bare» seks uker, og ikke seks måneder, denne gangen.

Så hva skal jeg gjøre denne gangen? Under mitt forrige opphold (som var fra januar 2012-juni 2012) sto jeg helt på egenhånd i organiseringen av hele reisen. Jeg ordnet med visum, skaffet meg en vertsfamilie, jobbet alene med mitt antropologiske feltarbeid og var generelt på egenhånd. Denne gangen blir alt ganske annerledes. Jeg reiser nedover for å gå på sommerskole i japansk språk. Fra 22. juli til 5. september skal jeg bo, spise, trene, studere og alt det som hører hverdagen til på instituttet som arrangerer sommerskolen. Til forskjell fra mitt forrige opphold, hvor jeg styrte all tiden min selv, kommer jeg i disse seks ukene til å følge opplegget til sommerskolen. Det blir ikke noe mindre spennende av den grunn! Det kommer til å skje masse hver eneste dag, og de seks ukene kommer til å være over på et blunk, det er jeg sikker. Jeg lærte mye av å stå på egenhånd i Japan første gang jeg var der, både på godt og vondt. Nå kjenner jeg at det er godt å bare kunne pakke kofferten og ta det flyet som er bestilt, følge opplegget, og egentlig..  bare nyte tiden jeg får i landet jeg er så fascinert av. Å få denne muligheten til å kunne reise tilbake kjennes så fint, og det kiler i magen av forventninger over å skulle møte det japanske samfunnet, hverdagslivet der, og alle mine japanske venner igjen! Kort sagt; JEG GLEDER MEG! (og gruer meg litt selvsagt, men det kommer nok til forsvinne på et blunk med en gang hjulene på flyet treffer flyplassen i Kansai ;)).

machida3

Innimellom alt det som skjer på sommerskolen håper jeg å kunne få besøkt alle mine venner, og ikke minst Nagoya, byen der jeg bodde i nesten 5 måneder. Hvis du har lyst til å følge med på reisen, så har jeg lyst til å bruke denne bloggen til å dele det jeg opplever med deg! Jeg vet hvor fascinerende og annerledes Japan er på mange ting, men samtidig er det mye likt det vi er vant med fra Norge, og det er gøy å kunne dele med dere hvordan jeg har det. Ikke minst er denne bloggen en fin mulighet for å kunne holde kontakten med venner og familie mens jeg er på reise!  Jeg skal ta så mye bilder som mulig, og skrive hjem så ofte jeg kan!

Et lite knippe bilder som kan oppsummere min forrige reise til Japan ser sånn her ut:

tokyoosaka4

machida2

kimono11

bloggbilde_9

karate2

sakura15

utsumibeach3

sykkeltur5

Så da er det bare å pakke kofferten full av sommerklær (gjennomsnitttemperaturen for Osaka i august er ikke mindre enn 28,4 grader ;)), og bare glede seg til de neste ukene :)

osaka_6
Osaka, here I come! :D

Vi blogges i Japan >_<

For de av dere som er nye her på bloggen, så ta en titt på siden om meg. Den er nå oppdatert!

7 kommentarer leave one →
  1. Anonym permalink
    16. juli 2013 10:54 am

    Jeg gleder meg til å følge deg her.Det blir flott å komme tilbake til Japan,skulle gjerne vært med:)) Kos deg:))<3

  2. Sylvi Næss permalink
    21. juli 2013 7:50 pm

    Vi gleder oss til å følge deg på reisen, Janne!! Tenker på deg og lykke til fra tante Sylvi og onkel Allan:):):):-)

    • 23. juli 2013 5:36 pm

      Takk for det, tante! Jeg skal oppdatere så ofte jeg har mulighet! Jeg skal i alle fall ta så mye bilder jeg bare kan :) Hils onkel! Mange gode klemmer :))

      • Sylvi Næss permalink
        23. juli 2013 6:19 pm

        Nå vet vi at du har kommet vel fram !!
        Deilig å vite;) Kos deg masse.Gleder oss til mange fine bilder!!
        Gode klemmer og tanker sendes deg fra
        tante Sylvi og onkel Allan :-) :-)

Legg igjen en kommentar

