Skip to content

Kursstart!

24. juli 2013

I dag startet språkkurset jeg skal delta på, og det har vært en rimelig intensiv start. Vi er rundt 20 stykker fra alle deler av verden som skal studere sammen i de neste seks ukene. Kurset har hovedfokus på det muntlige, og det tok vel kanskje ti minutter før vi alle måtte presentere oss på japansk. Like greit å bare hoppe i det med en gang, eller hva?! Instituttet gir oss  heller ikke noe informasjon på engelsk, da de vil at vi skal praktisere japansk under hele oppholdet vårt. Når alt av informasjon og samhandling krever 100 % oppmerksomhet av deg hele tiden, er man ganske sliten på slutten av dagen.

dag2_2

Fra tidlig morgen og frem til middag har vi vært på orienteringsmøte, fått guidet tur på Instituttet, spist felles lunsj, hatt bli-kjent-leker og gjennomført en «placement test», slik at de kan dele oss inn i klasser. Selve undervisningen starter ikke før neste uke, så dagen ble avsluttet med at vi ble delt inn i grupper på fire. Vi har fått i oppgave å reise til Osaka på fredag. Alle gruppene skal besøke en-tre forskjellige kjente steder, ta bilder av det, og presentere det for gruppen i neste uke. Den turen er bare en av mange spennende aktiviteter og turer som kurset gir oss mulighet til å være med på, i tillegg til studier.

Ettersom jeg ikke har sovet noe særlig i natt (det går ikke an å sove når man er klissvåt av svette hele natten igjennom :(), så var det godt å kunne trekke seg tilbake til sitt eget rom etter den lange dagen. Som dere ser av bildene ble det en enkel middag med sushi og salat, mens jeg slappet av og nøt den fine utsikten.

dag2_1

dag3_3

Siden kurset ikke fokuserer på det skriftlige vil det ikke være noen eksamen før vi reiser. I stedet skal alle intervjues av en lærer. Sammen skal man sette opp ønsker og mål for vår deltakelse. Jeg har mitt intervju i morgen rundt lunsjtider, så jeg skal straks komme meg i seng. Forhåpentligvis får jeg noen fler timer med søvn i natt. Etter det obligatoriske er over her, skal vi mest sannsynlig besøke en stor festival i Osaka også, så det gjelder å være uthvilt!

One Comment leave one →
  1. Inger permalink
    28. juli 2013 9:07 am

    Herreje, for et program, kjenner jeg deg rett vil det gå som en lek. Du er jo «hjemme»!!!!
    Da var vi og i gang med dine lekre matfotoer. Det ser så delikat ut….nam, nam…
    Får du tid til å besøke dine tidligere verter?

    Klem fra meg….)

Legg igjen en kommentar

