Skip to content

Tenjin Matsuri

25. juli 2013

I kveld har jeg og noen venner fra språkkurset besøkt Tenjin Festivalen her i Osaka. Dere som fulgte bloggen min forrige gang jeg var i Japan husker kanskje de festivalene jeg fikk muligheten til å besøke da, og hvor glad japanerne er i slike festivaler (ta en titt i arkivet om du ikke husker eller er ny her)? Tenjin festivalen sies å være både en av de eldste og største, så dette var noe vi hadde lyst til å oppleve! Festivalen strekker seg over to dager, og er i all hovedsak en båtfestival. Den første dagen arrangeres det båtturer på elva som går igjennom byen, det er masse underholdning, og ulike boder med mat og leker. Det hele avsluttes med et kjempestort fyrverkeri, som kan sees fra Tenmabashi (bashi = bro), og det var det vi ville få med oss i kveld.

dag3_1

Utsikten fra togturen inn til byen

dag3_2

Dette er typisk for Osaka. Trange gater med massevis av små restauranter der man enten bare spiser stående ved disken, eller bord utenfor, spiser kjapt og går videre.

For oss ble det dessverre ikke den store festivalopplevelsen jeg hadde håpet på. Vi hadde obligatoriske aktiviteter til nesten halv seks, og vi må være tilbake på instituttet innen klokka tolv.  Med en god time med tog hver vei rakk vi ikke mer enn å komme inn til byen, gå til broen, såvidt se fyrverkeriet og snu for å komme oss tilbake i tide. For japanerne er det i alle fall en kjempestor folkefest der over en million mennesker samles, kler seg i sine tradisjonelle sommerklær og fester natten igjennom. Osaka er kjent for deres natteliv på vanlige kvelder, så sikker på at denne folkefesten hadde vært noe å få med seg. Det får bli en annen gang ;)

dag3_3

dag3_4

Det var så mange jenter som hadde kledd seg opp i de flotte sommerdraktene sine, så jeg måtte bare få et bilde med dem.

Nå må jeg faktisk komme meg i seng, for i morgen tidlig går turen tilbake til Osaka. Det blir sightseeing og forberedelser til presentasjon vi skal ha for klassen neste uke!

God natt fra Japan ^^

3 kommentarer leave one →
  1. Sylvi Næss permalink
    27. juli 2013 7:24 pm

    Hei jannemor! Såå flott det ser ut til å være! Kan ikke være vanskelig å kose seg i Osaka:)
    Jeg får ikke mottatt bloggen din,- men Odd videresender det du legger ut:)) Heldigvis for meg!
    Lykke til videre og kos deg masse fra tante Sylvi og onkel Allan :-):))

    • 28. juli 2013 9:06 am

      Hei tante! Hvis du kan se bloggen fra pcen din når pappa videresender, så kan du bare skrive inn nettsiden i nettleseren.

      Det er virkelig flott her. Skulle ønske jeg kunne dele det med dere. I tillegg blir vi så godt tatt vare på. Skal skrive mer om det senere :)
      Masse klemmer til dere :)

  2. Inger permalink
    28. juli 2013 9:13 am

    Moro, dere har jo nesten samme hårfarve !
    Regner med du koser deg godt nå, er nok lettere når du er mere inne i språket enn tidligere. Må si du er tøff Janne, er ikke akkurat et lett språk du kaster deg inn i da….skal bli spennende å se hva som til slutt kommer ut av dine reiser til Japan. Er jo en grunn for det meste som skjer i ens liv…
    Godt dere får god oppfølging!

    Klem fra meg

Legg igjen en kommentar

