Skip to content

Hiroshima!

17. august 2013

Denne uken har timeplanen vår gått fra å være travel til supertravel, så det har ikke blitt noe tid til å blogge. Etter klasser, lekser og obligatoriske aktiviteter brukes tiden enten på å være sosial eller på å sove. Det er såklart det sosiale som kommer først, slik at den lille tiden jeg har for meg selv brukes til å få noen etterlengtede timer med søvn.

Denne travle uken ble avsluttet med felles tur til Hiroshima! Vi reiste tidlig på torsdag morgen og kom tilbake sent i går kveld. Det har vært en fantastisk tur, og vi rakk så mye på to dager. Turen startet med at vi fikk reise til Hiroshima med Shinkansen, de japanske hurtigtogene, noe som var en opplevelse i seg selv. Fra toget dro vi direkte til en ferje som tok oss til øya Itsukushima, som ligger rett utenfor byen. Øya er også kjent som Miyajima, som betyr Tempeløya, og den ligger på UNESCOs liste over verdensarv. Det var så vakkert der, og jeg skulle  ønske jeg hadde hatt mer tid til utforske hele øya, da det også finnes taubane opp til fjellene, og masse vakker natur rundt byen. Det får bli neste gang ;)

hiroshima3

Mens vi var på øya fikk vi også prøve å lage manju, som er en japansk kake/bolle med ulike typer form og fyll, avhengig av området de kommer fra. Vi fikk prøve å lage Momoji Manju som er fra Itsukushima. Den er formet som et lønneblad og er fylt med adzukibønner eller sjokolade. I det sola gikk ned dro vi tilbake til Hiroshima, der vi ble innlosjert på et tradisjonelt japansk hotell.

hiroshima1

hiroshima2

hiroshima4

hiroshima5

Vi ble servert en tradisjonell japansk middag med så mange retter at jeg kom ut av tellinga. Det var i alle fall 15-20 ulike småretter i løpet av måltidet. Et tradisjonelt hotell betyr også at de hadde et eget bad. Etter måltidet rullet vi ned dit og nøt et deilig og varmt, før vi rullet videre til sengene våre, som såklart var tradisjonelle futon (madrasser som legges ut på gulvet). Kan love dere jeg sov godt etter en lang dag!

Hiroshima er en av byene som ble truffet av atombombene under andre verdenskrig, så etter frokost i går dro vi for å besøke museumet og fredsminnesmerker som står akkurat der bomben traff.  Ettersom denne byggningen var en av veldig få byggninger som sto igjen etter angrepet, er den blitt et minnesmerke og et symbol både for byen, og for et ønske om fred. Besøket på museumet var en veldig emosjonell og overveldende opplevelse,så jeg tok ikke noen bilder der. Det føltes ikke riktig å knipse bilder når folk så tydelig var preget av hva de så, og det var også såpass sterke bilder at det uansett ikke passer seg på denne bloggen.

hiroshima6

Etter besøket på museumet trenget vi alle en oppmuntring, så det neste på planen var lunsj! Vi besøkte en restaurant der vi fikk lage vår egen okonomiyaki fra Hiroshima (også matretter varierer etter hvilken region de kommer fra i Japan).

hiroshima7

hiroshima8

hiroshima9

Før vi reiste fikk vi også tid til å se Hiroshima sitt slott. Akkurat som Osaka og Nagoya har de et slikt stort, flott slott med en nydelig hage rundt. Veldig glad for at vi også fikk sett det mens vi var der.

Etter to dager med et intenst opplegg med sightseeing (i ekstrem varme) skulle man tro vi alle var utslitte og bare ville gå rett på rommene våre når vi kom tilbake, men etter å ha lagt fra oss baggasjen møttes vi igjen for å samles på stranda. Der hadde vi en liten fest med mat, drikke og fyrverkerier. Vi var alle ganske slitne da, så innen klokka var elleve var vi alle tilbake. Jeg var i seng i god tid før midnatt, og sov helt til tolv i dag ;)

Takk for en flott tur alle sammen!

4 kommentarer leave one →
  1. Sylvi Næss permalink
    17. august 2013 5:52 pm

    Wow,- for en sightseeing og for en tur!!!!! Vi er veldig imponerte og veldig glade på dine vegne, at du får alle disse opplevelsene:-)) Hadde nok vært vanskelig å samle så mye på en gang,- på egen hånd!! Det er sååå gøy å følge med på bloggen din Janne!! Gode helgeklemmer fra tante og onkel :)) :-))

    • 19. august 2013 3:27 pm

      Takk for det, tante! Jeg skulle selvfølgelig ønske at dere også kunne få oppleve alt jeg opplever nå. Fra de minste hverdagslige ting til de store sightseeing stedene. Det er så mye, og alt sammen er så imponerende!! Jeg får fortelle mer i detaljer og vise bilder når jeg kommer hjem!

      Takk for at dere følger bloggen og kommenterer. Jeg har ikke alltid så mye tid til å svare, men jeg leser alltid det du skriver. Masse klemmer :)

  2. Inger permalink
    18. august 2013 8:43 pm

    Må si som din tante…wow!
    Har hatt lyst å spørre deg tidligere angående Hiroshima, men det er jo en sår historie, som igjen aldri må glemmes. Omtenksomt av deg ikke fotografere en del der.

    Ellers så jo turen ut til å ha vært svært interresant.
    Må jo være ekstra moro nå som du er på tur inn i språket også. Da blir det ikke bare med det øynene ser…..men så mye dypere.

    Klem, klem

    • 19. august 2013 3:25 pm

      Ja, det er en sår historie, og det grep meg faktisk mye mer enn jeg hadde forventet. Det hele ble rett og slett veldig overveldende. Jeg tror man bare må oppleve det selv. Det er i grunn ikke noe som passer seg å dele gjennom en blogg.

      Turen ellers var helt topp! Vi opplevde så mye i løpet av de to dagene at jeg fortatt ikke har greid å ta det innover meg. Som du sier, det blir enda bedre når man kan en del av språket også. Språk og kultur henger jo så tett sammen.

      Klem!
      Ps. Takk for alle kommentarer. Jeg beklager at jeg ikke får svart så ofte. Det går jaggu meg fort i svingene her om dagen ;)

Legg igjen en kommentar

