Gå til innhold

Innedag!

23. juli 2012

I dag har det vært en skikkelig innedag. Regn, surt og kaldt! Ikke så mye sommer å snakke om akkurat.. Det er ikke mye man får gjort med det, så istedenfor å deppe over været, har jeg brukt tid på kjøkkenet. Jeg har forsøkt meg på noen supersunne cupcakes, som jeg  jeg fant på alakaroline.blogg.no sin blogg. De var veldig enkle å lage, og ble så gode, at jeg må dele dem med dere! :D

Ingredienser:

4 egg

1/2 boks mager kesam

3 ss olje

1,5 ss bakepulver

60 g kruskakli (eller 30 g fiberhusk som jeg brukte)

50 g sesamfrø

45 g solsikkekjerner

4 ss linfrø

Fremgangsmåte:

Bland først alt det våte. Bland så alt det tørre, og ha over i det våte. Bland godt sammen til det blir en røre ut av det (det blir ikke som deig).  Hell over i 12 muffinsformer (som må være teflon eller silikon for et godt resultat), og stek på 180 grader i 30 minutter.

Etter ca. 15 minutter begynner det å dufte herlig av bakst på kjøkkenet, og etter 30 minutter har du luftige, saftige, sunne OG gode cupcakes. De falt veldig i smak hos dem som fikk prøve dem her hjemme i alle fall :)

Jeg spiste slike cupcakes til lunsj, og det var like godt med fiskekake og stekte grønnsaker, som med kesam og jordbærsyltetøy!

12 kommentarer leave one →
  1. Heidi permalink
    23. juli 2012 8:56 pm

    Hei på deg Janne :-)) Disse må jeg bare prøve meg på. Så både gode og sunne ut på en gang. Fint at du legger ut oppskriften. Klem fra tante.

    • 23. juli 2012 9:12 pm

      Ja, de anbefales virkelig! Du får si i fra hva du synes når du har prøvd :-)

  2. sylvi næss permalink
    24. juli 2012 11:10 am

    Mmmmm…dette ser godt ut! Måå bare prøve de jeg også! Klem fra tante Sylvi :):):):)

    • 24. juli 2012 11:22 am

      Ja, det synes jeg absolutt du skal gjøre! Det tar ikke mer enn tre kvarter med steking, og de blir så gode! :)

  3. Inger permalink
    24. juli 2012 12:35 pm

    Slenger meg på baking jeg også, takk for oppskriften!

  4. 24. juli 2012 1:55 pm

    Så smart og bruke dei til middag også, dei såg veldig gode og fine ut – men eg er litt dårlig på og lage sunn bakst, eg er nok for glad i det søte liv ;)) eg lagde løkringer i går, det var dødsgodt, ikkje så sunt då med frityr,hehe..

    • 25. juli 2012 8:18 pm

      Hehe, skjønner deg godt jeg. Men disse ble veeldig gode ut altså.

      Løkringer er kjempegodt da! Gjør jo ikke så mye med frityr om det bare er en gang i blant. Og kose seg litt må man jo :)

  5. 24. juli 2012 10:36 pm

    Nam de så gode ut, begynner å bli ganske sulten så kjenner jeg :D

  6. Katrine permalink
    10. september 2013 2:45 pm

    Gleder meg til å prøve disse også! Har blitt helfrelst på pannekakene dine. :)

    • 10. september 2013 5:17 pm

      Så koselig å høre, Katrine! Disse rundstykkene er også veldig gode! Noen synes de blir litt søte i smaken, men jeg synes de passer godt både til salt og søtt. Du får prøve deg frem! :)

      Nå fikk jeg lyst på pannekaker jeg. Det er lenge siden jeg har laget ;)

Legg igjen en kommentar